Jattemycket

Hej!
Hur mar du?
Vi mår bra!

Vi befinner oss just for tillfallet i Agra, vardstaden for Taj Mahal. Vi har nu pa riktigt fatt igang var aventyrsanda och har helt tagit oss ifran ugglande pa hotell och IT-cafeer.
Det hela borjade dar vi senast slutade, nattbuss fran Palolem till Hampi - om nagon av oss var gravid nar vi gick pa den bussen, sa ar det problemet garanterat lost nu... Den busschaufforen saktade Inte ner for farthinder inte.
Val framme i Hampi tog vi en liten bat over floden till ett lite lugnare omrade, dar vi hittade Riktigt billigt boende - ca 21 kr per natt! Julia var halvdod, sa Maria tvattade tappert all var tvatt. Julia sov. Gott.
Lite renare, lite piggare, lite senare begav vi oss ut pa vart forsta aventyr i Hampis fascinerande Flintstones-landskap. Med frekventa pauser tog vi oss till Vitthala temple som tog var carvings-oskuld*, helt ok lixom.

Framat kvallen satt fortfarande ugglarranderna i lite, sa vi tog med oss vart Yatzy till restaurangen. Det maste dock sett otroligt roande ut, for bara en kvart senare hade vi fatt fem spelpartners till. Vi hade den oppenhjartlige Sir Laurence och den bekvame, cyniska James, fran England. De tyska Evorna tu, komma fran Koln med skarpa sinnen och Brioneghy(?!) en harlig janta med ostavbart namn fran the land down under.
Inte alltfor manga ol och spel senare foreslogs det att vi alla skulle sammanstrala for en mopedtur kommande dag. Sa vi traffades for gemensam frukost och darefter guidade de Hampiberesta britterna oss genom deras favoriter. Bad i floden, besok i en skon liten by, chaidrickande med chilitavling, punktering, vurpa, lokal Thali med den indiske Napoleon Dynamite som servitor, massvis med lekar med barn, skrammande av barn (James!), foljt av utskallning pa hindu av arg pappa och avslutning med en solnedgang vid Hanuman temple.
Den underbara vistelsen i Hampi avslutades med en maskeradmiddag med ganget som nu kandes som kompisar sen fem ar tillbaks.

Nasta stopp var Aurangabad, for en snabbvisit till Ellora och Ajanta. Direkt stotte vi pa fransyskan Sabine som som garna ville ackompanjera oss till Daulathabad fort och till ett mini Taj Mahal samma dag. Vid middagen pa kvallen kunde Julia fa prata av sig lite om dilemmat med att ha pojkvannen kvar hemma, da Sabine var i precis samma situation. Valdigt avspannande och Jakob-saknighetsframkallande.
Vi bestamde traff for frukost och for en gemensam taxitur till Ellora nasta dag.
Vi bestamde oss for att inte dyka upp.
Eller det gjorde vi inte alls, men det hade varit kul om sa var fallet. Vi tog anvandning av var pappa Bjorn-chauffor fran gardagen, och dealade med honom att han skulle ta oss till Ellora, Ajanta och Jalgaon. Vi tog en guide som skulle visa oss genom de viktigaste bitarna av Ellora. I borjan tankte vi alla tre; vad fan har vi gjort, vi kommer inte fatta ett skit av denna indiska engelska i high speed. Men vi vande oss och fick till slut ut ganska sa mycket av det han berattade for oss.

Huvudattraktionen var Kailasa Temple, ett otroligt stort hindusistiskt tempel i Shivas ara. Det Hela var uthugget med hammare och kil ur bara berget. Och sa exakt kalkylerat att man fick gashud. Sa stort att Maria trodde hon hade en svettig feberdrom. Ovriga 33 grotttempel var likt detta uthuggna ur klippvaggen, 16 hinduistiska, 12 buddistiska och fem jainska. Vi lunchade tillsammans och sen kindpussade vi var franska vannina for att lamna henne dar. Vi och pappa Bjorn begav oss vidare till Ajanta.
Tre timmar senare star vi framfor en rad av 29 hinduistiska grottempel. Dessa mer kanda for sina val restaurerde freskmalningar pa pelare, i tak, pa golv och vaggar. Har holl vi vart egna lite lugnare tempo, laste sjalva om templena och njot av att bara sta och glo pa bilder av boddhisatvor, alskande par, buddhor, elefanter och harligt utsirade monster (las m'o'nster).
Nu nar vi nastan borjat trottna pa de uthuggna miraklen korde Bjornepappsi oss till ett hotell i Jalgaon, staden vi skulle ta taget ifran till Udaipur nasta dag. Kvallen har spenderades med Masala Dosa pa gatan, och efterratt pa ett lokalt populart glasscafe.

Nar vi kom till Udaipur ville vi vara haftiga och ta bussen till omradet var vart utpekade hotell lag. Fragade oss fram till ratt busshallplats, ratt buss och ratt hallplats. Nar nagon baojade snacka om en resa pa 4-5 timmar kastade vi oss av bussen. Ocoolt tog vi en rickshaw som dock ledde oss hela vagen till vart guesthouse, over sjon i Hanuman Ghat. Rent och sott med blommalningar pa vaggarna. Efter en stadig frukost tog vi oss an Udaipurs shoppingutbud med mycket och fint hantverk. Skont att driva runt och kanna sig tjejiga. Vi klamde in en ratt verdelos visit pa City Palace dar vi fastnade i oansliga gangar fyllda av fula tavlor och spexigt utmattande rum. Vid sen lunch traffade vi amerikanen David som var i Indien for att ta fram en bildesign passande for den indiska kulturen. Men han hade tid for annat ocksa. Vi promenixade tillsammans till sun set point, fantiserandes om olika djurkonstellationer, unicorns och om att sla folk i nacken med enorma doda fladdermoss - den sistnamnde fantasin med inspiration fran de cirkulerande enorma fladdermossen over oss.

David foreslog for nasta dag en 3 timmar lang busstur till Ranakpur, for besok i ett jainskt tempel. Vi tankte ja varfor inte och foreslog gemensam frukost, vilket har blivit lite av var grej nu. Innan vi tagade in i templet, at vi en av de godaste maltiderna har. 25 Rs, athurmycketduvill och drick (inte) vattnet som serverades av den stoltaste vattenservitoren vi  skadat (om vi nagonsin gjort det forut). Templet, i utkarvad vit marmor var vackert. Det ar svart att lata sig imponeras av tempel efter var den dos vi fick i Ajanta och Ellora.

Pa kvallen var det festival. Vi kopte en ballong. Och en ko.

Nasta dag i korta drag: tagbiljettkop, en otrolig massage och lite mer shopping. Framat skymningen satte vi oss ner, lutade mot en port och bara tittade pa folket som gick forbi, pa vag till festivalen. Det var en skon stund, da man hade tid att lata intrycken sjunka in.

Senare pa kvallen tog vi nattaget till Agra, sa har sitter vi i skrivande stund! Vi ska snart ga ut ock leta upp en fin plats som vi kan sitta och titta pa Taj i solnedgangen ifran. Imorgon aker vi till Dehli, varifran vi pa sondag flyger till Kolkata. Samma dag aker vi darifran till Kuala Lumpur, Malaysia! Kommer nagonsin orka skriva igen?

Puh.

Ta hand om er, surfa lugnt. /Julia & Maria

*Ett vida kannt backpackeruttryck i Indien for forsta gangen man ser utkarvade monument i sten?

Postat av: Mamma Eva

Jag såg Slumdog Millionaire igår. Även om den gav en liten bild av Indien, var det väl en pytteliten bit av det ni upplever. Templen ser fantastiska ut. Var rädda om er. Nu bor mormor i sin fina lägenhet, förresten. Många pussar och kramar

2010-03-22 @ 21:21:32
Postat av: Frida

Hej tjejer!

Jag förstår att ni har det helt fantastiskt bra!Kul att ni har lagt upp så många bilder, den med er och kossan var extra söt! Vad roligt att ni även träffat lite andra "backpackervänner" Ta hand om er! Massa, massa kramar

2010-03-22 @ 21:37:47
Postat av: Mamma

Återigen skönt att höra av er. Ni har det fantastiskt!

Har ätit middag med Erika o company på Bröderna M i Malmö ikväll.

PoK

Mamma Annika

2010-03-22 @ 22:04:41
Postat av: Oscar

Jag mår bra! Tackar som frågar.

Jag vill att ni utför en research. Varför luktar en indier som en indier gör? Eftersom skolan är full av dem så kan jag garantera att de utsöndrar en viss doft (odör).

2010-03-23 @ 09:41:43
Postat av: Maria

Mamma, liksom du kanner att du inte kan se hela Indien genom att se en film, kanner vi att vi inte kan se hela landet och forsta det genom att Vara Har! Sa det ar ju battre an inget :) om du skulle komma in i ett lasarmood sa ar White Tiger en riktigt bra bok om Indien. Hoppas du blir fri fran forkylningen snart! PUSS!

Oscar, du ar en hemsk manniska. (Jag har faktiskt inte kannt nagon speciell doft, eller sa har jag bara vant mig.)

2010-03-24 @ 09:45:12
Postat av: Erika

Vilket helt fantastiskt inlägg. Jättehärliga bilder och jag är så avundsjuk på er!! Vill också ha en ko!!!!

Juliabebis, hörde om din mobil och skrattade högt samtidigt som jag såg någon nästan bli påkörd men det var inte bara därför jag skrattade för det var kul att du blivit av med mobilen också. Vill skypa med dig snart! Har massamassa att prata om!

Love you both! xoxo

2010-04-01 @ 09:39:19
URL: http://eurika.blogg.se/
Postat av: Elina!

GUUD vad avundsjuk jag är!! Vilken resa ni har planerat! Efter att läst detta måste jag också åka till Indien!